Sunday, January 30, 2011

Ulat Bulu yang Kecil


Kadang-kadang, kita selalu rasa diri kita terlalu hebat & besar smpai kita lansung tak ada keinginan utk pandang org yg kurang berbanding kita. Kita ni kecil sgt2, tak sekuat mana, tak seindah mana, tak sebijak mana, tak sehebat mana. kadang-kadang, kita rasa kata-kata terlalu hebat sehinggakn boleh buat semua orang terpegun & tertarik dengan kata-kata, tapi bila sekali kita bermain-main dgn kata2 kita, segalanya boleh hilang sepantas satu kelipan mata saja. Kadang-kadang kita selalu rasakan kita dh buat banyak kebajikan utk org laen, tapi smpai satu masa, bila kita mengungkit kembali tiap2 amal perbuatan kita, maka leburlah segala kepenatan & usaha yang kita curahkn selama nih. Allah sangat2 adil.

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela(agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.
47:7

Dan tinggalkanlah kamu dosa yang nyata dan yang tersembunyi. Kerana sesungguhnya orang-orang yang berusaha melakukan dosa, mereka akan dibalas dengan apa yang mereka telah lakukan.
6:120

Kita ni hanyalah ibarat tin kosong. andai kita tahu faedah yang kita boleh berikan pada orang, inshaAllah kita boleh jadi tin kosong yg bermanfaat. tapi andai kita tahu faedah kita utk orang laen tapi kita terus ingin menjadi tin kosong yang tidak ingin memberi apa2 kegunaan kpd org lain, maka kita hanyalah kekal sebagai tin kosong yang akhirnya dicampak jauh tnpa sebarang manfaat. Kita ni xsebesar mana yang kita sangka. Kita terlalu kerdil, terlalu kecil, tersgt2 kecil. Sbb Allah lah yang paling agung



No comments: