Thursday, January 13, 2011

Alhamdullilah :)

Dalam berdebar-debar untuk menghadapi Week 12 Test minggu depan, macam2 fikiran dtg....

'sempat ke nak habeskn revision study topik oooi'

'inshaAllah, ada lagi seminggu sebelum test, pasti smpat cover yg belum power'

' hadoi harini dah rabu, cuti dah nk habes.....'

dan mcm2 fikiran yang melanda. Basically, malam td, masa buat checklist utk check mana2 topik yang belum cover, baru perasaan ada several subtopics utk Mathematics With Computation belum cover lg..sedangkn jadual study Math dh lpas 9 hari lepas.HUH !! Minggu ni sepatutnya deeply & thoroughly focus on Electrical & electronic subject. Dalam dok fikir mcm mana nk urus baki-baki topic yang belum cover tuh, tiba-tiba hati tergerak nk bukak Quran terjemahan, hoping that this might really help to sooth all the worries & dizziness dlm kepala ni huhu..Selak-selak & selak, sampailah kepada ayat niii....

"...Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."

At-Talaq 2-3


Bila go through details by details dalam maksud ayat ni, (walaupn dah selalu bukak ayat ni) alhamdulillah terasa seakan2 datang rasa keyakinan yang sepatutnya kerisauan yang difikir-fikir tadi tak perlu dibesar-besarkan. There are a lot of things that yang kita boleh intelligently ponder dari ayat ni. Yang penting, kita plan wisely, do it the right way, pada masa yang betul, inshaAllah Allah akan permudahkan segala urusan. & jangan pernah lupa untuk bertawakal kepada Allah.

Kadang-kadang, kita study, study, hafal hafal, kira kira & kira, serta menulis sana sini, tp kita lupa sebenarnya kefahaman tu datangnya dari Allah. InshaAllah jika hati kita bersih & kita salu bergantung harap pd bantuanNya, inshaAllah jalan kejayaan tu pasti terbuka luas..

Syukur, nak dijadikan cerita, tajuk yang disangka akn ambil masa more than 4days utk habeskan, sbenarnya dpt dihabeskan dalam 2hari setgh saja.. (Sbbnya Dalam kelas mmg tak faham apa2 lansung, tgk classmate2 yang mat2 saleh pn, smuanya tergeleng2 terhangguk2 xfaham, even ada yang decide utk trus tidur dalam lecture, haduh..) & Alhamdulillah harini dpt cover byk juga & most of things were cheerfully understood, inshaAllah. best sbnarnya tajuk yg diajar Proff Veteran tu.. syukur sbb semuanya pertolonganNya juga....

apa yang penting,

jaga makan + jaga kesihatan = utk fizikal + akal (kalau lapar, isi perut selalu ye)(kluar rumah, tgk benda hijau, so mata xstrain sgt :)

jaga amal & ibadah = utk hati kita, utk kemudahan dlm tiap2 proses yg kita buat,IAllah :) nk mudah fhm

good luck to everyone. Have a nice remaining winter break :)

p/s : mata putih kemerahan.BOTH SIDES :(

2 comments:

We Haus Enterprises said...

Ingat padaNya ketika senang nscaya Dia ingat kita ketika susah

syamil said...

inshaAllah.. u are really rite, umi..
thanx for the reminder :)