Friday, January 7, 2011

Inginku Bina Diriku Semula...


Alhamdulillah, baru tiba di rumah. Hari ni Syukur pd Allah sbb dalam attend solat Jumaat di Praying Room De Monfort University(DMU). Dalam keadaan hujan yang reyai-reyai, hati mula2 terfikir sejenak, nak solat di surau hospital atau di DMU. tp bila memikirkn yang khutbah di hospital tuh ckp bahasa asing & panjangnya xsmpai 7minit, better lah pergi ke DMU kn. Alhamdulillah xrugi ke surau Uni tu bila brother Arab tu smpaikn sumthing yang sgt2 meaningful.& Salah satu perkara yang tok(brother) khatib tu sentuh ialah tentang abad menziarahi orang sakit. memandangkn cuaca sekarang xmenentu, ramai yang tgh mengalami masalah kesihatan, esp selsema, batuk2 dan demam(termasuklah diri ni ). Pesannya, brother tu smpaikn melalui satu hadis yang berbunyi:

“Sesungguhnya seorang Islam itu, apabila dia melawat saudaranya seislam, maka dia sentiasa berada dalam taman syurga”
(riwayat muslim)

Setiap langkah perjalanan kita menuju melawat orang sakit tu,insyaAllah dlm setiap kepenatan yg kita lalui tu, Allah akan ganjarkn satu demi satu pahala kebaikan. Terfikir sejenak, besarnya rahmat Allah utk manusia ni. Rasa sedih, kadang2, diri nih seakan2 xmahu utk mengambil 'hadiah' percuma yang Allah nk bagi pada kita. kadang2, bila Allah dh bagi, kita xpernah cuba ucap pekataan Alhamdulillah, walaupn dgn satu lafaz yang sgt mudah.. moga2 selepas ni, diri akan akn lebih dekat pada Allah, rindu pada Dia & salu bersama Dia, dalam susah atau masa senang.

Sentuh semula adab2 menziarahi tuh, brother tu gariskn beberapa point :
1. Bila dgr ada khabar2 sakit, teruslah berazam & pergi melawat
2. Bila di tempat melawat tuh, moga2 masing dpt pastikan masa melawat tuh tidak terlalu panjang. insyaAllah, sekurang2nya sahabat yang sakit tuh ada ruang & masa utk berehat juga :)
btul sgt point nih...
3. Khabarkan berita2 gembira kepada sahabat yang sakit tu...berikan kata2 kekuatan padanya,Doakan kesejahtteraan & keselamatan....

3 point yang simple tp sgt2 meaningful kalau kita btul2 apply dlm life kita.. insyaAllah, sama2 lah kita brusaha utk buat perubahan pada diri kita... Di mana silap & salah silap kita, sama2 kita mohon keampunan dariNya. kita xpernah terlmbat utk memohon kemaafan & keampunan dariNya jika kita sedar & terus bertindak :')

' Ya Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari SisiMu dan sediakanlah petunjuk untuk kami dalam menyelesaikan urusan kami'

Doa ni sebenarnya doa yang dibaca oleh pemuda2 Ashabul Kahfi masa diorang melarikan diri ke dalam gua; sebagai doa agar diberikan rahmat dan hidayah dalam mempertahankan iman mereka...Selamat beramal..


(selesai solat jumaat, terus ke Narborough Road utk cari kedai gunting rambut.alhamdulillah rambut kelihatan kemas). INGINKU BINA DIRIKU SEMULA :)

TOK result dah out kan. Tahniah kepada semua yang berjaya dgn cemerlang. Moga terus berjaya, dunia akhirat, ameen :)

Syamil Muhammad
Jarrom Street,
Leicester,UK



2 comments:

We Haus Enterprises said...

tu dia...lamanya tak muncul.top..top..baru ada entri.baguslah..kena rajin menulis banyak pengalaman baru dan pelajaran hidup selam di sana. jika x dihitamputihkan tentu x akan dapat jadi rujukan di masa depan

syamil said...

hehe...alhamdulillah smgt nk tulis tiba2 muncul..inshaAllah akan lbih kerap mnulis lpas niih..baru boleh kongsi cerita lagi kan :)